Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2008

Χειμώνας έν όψι ,προσοχή στο κλέψιμο πετρελαίου!


16 χρήσιμες συμβουλές από το ΙΝΚΑ:
Γιατί η αμοιβή του μεταφορέα, που καθορίζεται από το κράτος με αγορανομική απόφαση, αντιστοιχεί περίπου στο 50% του κόστους μεταφοράς - δηλαδή του κόστους που αντιμετωπίσει ο μεταφορέας ως επαγγελματίας :
(συντήρηση, καύσιμα, μισθοδοσία, ασφάλιστρα, αποσβέσεις κ,λπ.). Από την άλλη, η αμοιβή για μεταφορά και παράδοση 1.000 λίτρων πετρελαίου αντιστοιχεί περίπου στην αξία 15 λίτρων! Έτσι, το κράτος εξαναγκάΖει τους μεταφορείς να κάνουν ελλειμματικές παραδόσεις - και φυσικά, λίγοι μεταφορείς αρκούνται στην παρακράτηση 20-30 λίτρων... Το πώς γίνονται οι ελλειμματικές παραδόσεις είναι απλά μαθηματικά
1. Παράδοση χωρίς επιμέτρηση
Παράδοση χωρίς προσμέτρηση και επιμέτρηση, δηλαδή χωρίς κανέναν έλεγχο από την πλευρά του πελάτη, σημαίνει σχεδόν πάντα ελλειμματική παράδοση.
2. Λανθασμένη προσμέτρηση
Ο μεταφορέας μπορεί να κάνει λανθασμένη προσμέτρηση, έτσι ώστε να δείξει λιγότερη ποσότητα καυσίμου πριν την παράδοση, ανασηκώνοντας τη βέργα μέσα στη δεξαμενή είτε ακόμα χρησιμοποιώντας τεχνητούς τρόπους. Έχουν αναφερθεί περιστατικά που σε ανύποπτο χρόνο ο μεταφορέας έχει ρίξει... τούβλο στη δεξαμενή ή ακόμη και... σακί με τσιμέντο (!), για να πατήσει πάνω η βέργα στην προσμέτρηση.
3. Λανθασμένη επιμέτρηση
Βεβιασμένη επιμέτρηση με τη βέργα, αμέσως μετά την παράδοση του πετρελαίου, όταν το καύσιμο μέσα στη δεξαμενή κάνει αναταράξεις ή "φούσκωμα", είναι λανθασμένη, καθώς δείχνει υψηλότερη τη στάθμη, άρα και μεγαλύτερη ποσότητα από την πραγματική. Επίσης, είναι δυνατό η βέργα να μην μπαίνει κάθετα στη δεξαμενή, με ανάλογο και πάλι αποτέλεσμα.
4. Λάθος διαστάσεις της δεξαμενής
Ο μεταφορέας μπορεί να μετρήσει λανθασμένα τις διαστάσεις της δεξαμενής του πελάτη. Έτσι, η ένδειξη της βέργας για τη στάθμη του πετρελαίου δεν δείχνει την ορθή ποσότητα του καυσίμου.
5. Λάθος βέργα μέτρησης
Ο μεταφορέας μπορεί να χρησιμοποιεί δικό του μέτρο, που δε μετρά σωστά το ύψος της στάθμης του καυσίμου στη δεξαμενή.
6. Μετρητές συγκοινωνούντων δοχείων
Πιθανόν στη δεξαμενή σας να έχετε προσαρμόσει μετρητή που βασίΖεται στην αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων. Ο μεταφορέας μπορεί να ρίξει με μπουκαλάκι στο σωλήνα του μετρητή βενΖίνη ή άλλο υγρό, με μικρότερο ειδικό βάρος από του πετρελαίου, με αποτέλεσμα η στάθμη καυσίμου στο σωλήνα του μετρητή να ανεβαίνει ψηλότερα από το κανονικό. Έτσι, ο μετρητής δείχνει λανθασμένα ότι η στάθμη του πετρελαίου μέσα στη δεξαμενή είναι υψηλότερη, μέχρι και 20%. Ο μετρητής που έχετε προμηθευτεί από εταιρία δεν μπορεί να παραβιαστεί και είναι ένα αξιόπιστο όργανο μέτρησης. Ωστόσο, ακόμα και σε αυτόν το μετρητή είναι δυνατόν να παοατηρηθουν μικρές αποκλίσεις (0,5 - 1,5 cm), αν το ειδικό βάρος του πετρελαίου που βρίσκεται μέσα στον μετρητή διαφέρει από εκείνο της δεξαμενής. Αυτό μπορεί να οφείλεται είτε σε διαφορετική παρτίδα παραγωγής είτε σε διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ δεξαμενής και μετρητή.
7. "Πειραγμένος" μετρητής βυτιοφόρου
Ο μετρητής είναι κατασκευασμένος έτσι ώστε να μετρά τη ροή του πετρελαίου και μόνο. Ο μεταφορέας μπορεί να επέμβει στο μετρητή του βυτιοφόρου, με τρόπο ώστε να μετρά εκτός από τη ροή του καυσίμου και την ταυτόχρονη ροή του... αέρα, που υπό κανονικές συνθήκες πρέπει να φεύγει από μια βαλβίδα εξαέρωσης, προτού φτάσει στο μετρητή.
8. Άδεια ή γεμάτη μάνικα
Αν η μάνικα του βυτιοφόρου είναι άδεια πριν την παράδοση και γεμάτη μετά την παράδοση, ο μεταφορέας καρπούται το περιεχόμενο της, που μπορεί να είναι από 20 έως 150 λίτρα, ανάλογα με το μήκος και τη διατομή της μάνικας. Κανονικά, η μάνικα πρέπει να αδειάζει στο τέλος της παράδοσης, με παροχή αέρα, ο οποίος όμως θα πρέπει να διοχετεύεται εκτός μετρητή.
9. Καθαρισμός δεξαμενής
Στο τέλος ή στην αρχή της σεζόν, τα συνεργεία που αναλαμβάνουν τον καθαρισμό της δεξαμενής -που συνήθως είναι και μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης- αφαιρούν το πετρέλαιο που έχει περισσέψει στη δεξαμενή για να την καθαρίσουν με ασφάλεια. Όμως, μετά τον καθαρισμό επιστρέφουν μικρότερη ποσότητα πετρελαίου, καθώς μαζί με τη "μούργα" έχουν αφαιρέσει και καθαρό πετρέλαιο.
Το πώς θα τις αποφύγετε δεν είναι επιστήμη:
10. Προσμέτρηση/επιμέτρηση
Να είστε παρόντες σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας παράδοσης του πετρελαίου και φυσικά στην προσμέτρηση και επιμέτρηση, που πρέπει να γίνονται παρουσία του μεταφορέα. Να γράψετε το σποτέλεσμα της προσμέτρησης στο δελτίο αποστολής πριν την έναρξη της παράδοσης. Η αναγραφή της προσμέτρησης και της επιμέτρησης στο δελτίο αποστολής είναι αγορανομική υποχρέωση, αλλά και ο μοναδικός τρόπος να αποφευχθεί τυχόν ελλειμματική παράδοση, εφόσον βέβαια οι μετρήσεις γίνονται σωστά.
11. Δική σας, σωστή βέργα μέτρησης
Να έχετε δική σας (κατά προτίμηση μεταλλική) βέργα μέτρησης, καθώς κι ένα σωστό, μεταλλικό ή ξύλινο μέτρο.
12. Διαστάσεις/χωρητικότητα της δεξαμενής σας.
Να γνωρίζετε τις ακριβείς διαστάσεις της δεξαμενής σας, έτσι ώστε να ξέρετε σε πόσα λίτρα καυσίμου αντιστοιχεί το κάθε εκατοστό στη βέργα σας. Εφόσον η δεξαμενή σας είναι ορθογώνια παραλληλεπίπεδη, μπορείτε να ξέρετε πόσα λίτρα πετρελαίου αντιστοιχούν σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής σας, αρκεί να κάνετε την παρακάτω πράξη:
(μήκος δεξαμενής σε εκατοστά) Χ (πλάτος σε εκατοστά): 1.000
ΠΡΟΣΟΧΗ! Τα παραπάνω δεν ισχύουν με απόλυτη ακρίβεια στην περίπτωση που η δεξαμενή κάνει "κοιλιές" προς τα μέσα ή προς τα έξω, όταν γεμίσει με καύσιμα. Αν για παράδειγμα μια δεξαμενή διαστάσεων 1μ.Χ1μ.Χ1μ. κάνει κοιλιές προς τα έξω όταν γεμίζει, διαστάσεων 1 εκατοστού σε κάθε πλευρά, υπολογίστε ότι αυτές οι "κοιλιές" χωρούν περίπου 10-15 λίτρα καυσίμου. Το αν κάνει "κοιλιές" η δεξαμενή σας και πόσο μεγάλες, εξαρτάται από το υλικό κατασκευής της και από το πάχος της. Παρατηρήστε προσεκτικά τη συμπεριφορά της δεξαμενής σας.
13. Όχι βιαστική επιμέτρηση
Να περιμένετε να περάσουν 3 λεπτά από το τέλος της πσραλαβής, ώστε να ηρεμήσει η στάθμη του πετρελαίου, και μετά κάντε την επιμέτρηση.
14. Προσοχή στη χρήση των άλλων οργάνων μέτρησης
Η βέργα είναι το κύριο όργανο μέτρησης. Ο μετρητής του βυτιοφόρου ή άλλοι μετρητές που χρησιμοποιούν οι μεταφορείς είναι βοηθητικά εργαλεία μέτρησης. Αν έχετε προμηθευτεί το μετρητή σας από επιχείρηση, περιθώριο λάθους υπάρχει μόνο στην περίπτωση που το ειδικό βάρος του πετρελαίου της νέας παραλαβής είναι λίγο διαφορετικό από αυτό του πετρελαίου που έχετε στη δεξαμενή σας από την προηγούμενη παραλαβή.
15. Άδεια μάνικα στο τέλος της παράδοσης
Να προσέχετε αν ο οδηγός αδειάζει όλο το περιεχόμενο της μάνικας στη δεξαμενή σας μετά την παράδοση.
16. Καθαρισμός δεξαμενής
Μετρήστε τη στάθμη του πετρελαίου στη δεξαμενή σας, πριν και μετά τον καθαρισμό της.